På plass i Cape Town

Vi er nå godt i gang her i Cape Town. Byen er fin, været er deilig og vi koser oss!

Oversiktsbilde Cape Town.Foto: ©OD, UiO/: Benedikte Grimsøen

Hyggelig mottagelse

De første dagene ble brukt til å komme oss til rette, bli kjent med området og kjent med skolen. Administrasjonen på the University of the Western Cape (UWC) har vært veldig imøtekommende og tatt oss godt imot. Vi har sett hva alle avdelingene har å tilby, og vi har selv fått være med på å bestemme vår egen timeplan.

Vannmangel

På grunn av lite nedbør de siste tre årene er det kommet restriksjoner på vannforbruket til alle innbyggere i Cape Town. Det betyr at man bare kan bruke 50L per person om dagen. Til sammenlikning bruker man ca 200L hver dag i Norge.

Enkle tiltak vi gjør for å spare på vannet:

• Korte dusjer (max 90 sekund!)
  • Samle opp dusjvann i balje som man kan bruke i toalettet
  • Bruke samme klær litt lengre enn hva vi ville gjort hjemme i Norge
  • Tørrshampoo
  • Sende klesvasken til vaskeri
  • Kjøpe drikkevann
  • Bruke kopper og asjetter flere ganger før vask

Vi var alle spente på hvordan dette skulle bli, men de nye rutinene har fort blitt til vaner og vi synes vi klarer oss godt! #beWaterWise

Partial denture block

Vi har hatt en uke med undervisning i partiell protetikk med studenter på fjerdeåret. Dagene gikk til tegning av akryl- (trådklammer-) og metallproteser, forelesninger og studentpresentasjoner. Foreleserne har vært veldig pedagogiske og lagt godt til rette for læring. Nå er vi (forhåpentligvis) klare for å lage egne proteser til pasientene.

Outreach

Lørdag 17. mars fikk vi lov til å være med på outreach. Skolen har en mobil klinikk som kjøres ut til ulike steder uten tannlegedekning. Der møter den lokale befolkningen opp til gratis tannbehandling. De første ankommer klokken 4 på morgenen for å sikre seg tannbehandling den dagen.

Antallet pasienter kan variere veldig, fra 70 til 250. Vi hadde ca 130 pasienter innom i løpet av denne dagen. Tannstatusen her var også svært dårlig og de fleste forventet ekstraksjon. Vi var fem studentpar som ekstraherte tenner, men det ble også tilbudt konserverende behandling og rens. Førsteamanuensis Tine M. Søland og førsteamanuensis Ingvild Brusevold, også fra Det odontologiske fakultet(OD), Universitetet i Oslo (UiO) er på besøk hos UWC for tiden, og de deltok også på "outreachen". Dagen var lærerik, spennende og effektiv. Vi håper vi får mulighet til å bli med på dette igjen!

Pasienter klare for registrering.
Alle frivillige samlet: sjåfør, tannhelsesekretærer, tannleger og tannlegestudenter. Tine M. Søland og  Ingvild Brusevold deltok også denne dagen.
Pasienter som venter på behandling utenfor klinikken.
Sterilen
Sterilsentralen.
En av tannlegene fra UWC og utstyrsbord som for det meste bestod av tenger og hebler.
En av tannlegene fra UWC og utstyrsbordet (anestesisprøyter, tenger og hebler)
Førsteamanuensis Ingvild Brusevold og tannlegestudent i aksjon.

Vi legger også ut litt oppdateringer på Instagram, så følg oss gjerne på capetown_dentalsquad :-)

Av Benedikte Grimsøen
Publisert 20. mars 2018 10:46 - Sist endret 6. feb. 2020 11:37

hei,

Så hyggelig å høre fra dere og at dere har det bra. Takk for fine bilder!

Nyt oppholdet!

Leif Erling Jensen - 20. mars 2018 10:57

Mottagelsen, klinikk, #beWaterWise og outreach ! Gøy å se alle frivillige samlet- inkludert to av våre førsteamanuensiser som nå skal vende hjem! :-)

Takk for veldig fint innlegg! Gleder oss veldig til å høre mer om oppholdet! Dere har vært flinke til å dele flotte bilder! Ha et lære- og opplevelsesrikt opphold videre!

Kjersti Elisabeth Carlsen - 21. mars 2018 16:17

Hei og takk for flott innlegg med spennende lesing og mange fine bilder. Nyt oppholdet som gir dere mange annerledes opplevelser!

Alix Young Vik - 22. mars 2018 09:40
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere